Що таке франшиза: переваги і недоліки

   Багато підприємців, особливо початківці, не знають про те, що таке франшиза. Франшизою називається така форма угоди, яка укладається між людиною або групою людей (франчайзі) і якоїсь торгової групою (франчайзер), на право використовувати їх торгову марку, бренд, в своїх комерційних цілях. Простіше кажучи, франшиза - це використання торговельної марки для продажу власних товарів на праві оренди.

   Франчайзинг, як система, відмінно себе зарекомендував як спосіб швидкої розкрутки свого бізнесу. Як показує неупереджена статистика, використання такої системи дозволяє в 80% подолати п'ятирічний рубіж у розвитку компанії і продовжити працювати з отриманням високих прибутків. При придбанні франшизи ви купуєте свідомо виграшний і вигідний бізнес, причому працювати ви будете в тандемі з досвідченим і надійним франчайзером, який не тільки має уявлення про те, як розвивати успішну справу, а й готовий надавати всебічну допомогу своєму підопічному, так як зацікавлений у прибутковості справи останнього матеріально.
   Як правило, при взятті в оренду торгової марки вам доведеться заплатити паушальний внесок. Це одноразовий внесок, який не повертається, але який служить для підтвердження вашого права на використання франшизи. Щомісяця ви будете виплачувати рівно 8% від обороту власнику самого торгового знаку. Цей платіж має назву роялті. В принципі, цей платіж є аналогом орендної плати. При відкритті своєї справи важливою складовою успіху буде отримання інформації від франчайзера, яку приблизно суму треба інвестувати в бізнес. Це одне з важливих переваг використання франшизи перед власною справою. А той, хто надає вам франшизу, найчастіше має вже сотні філій по всій країні, і може дати вам точну суму витрат, які потрібні для відкриття своєї справи. Втім, окрім початкового внеску і роялті вам, і як звичайному підприємцю, доведеться нести витрати на придбання обладнання, оренду, витрати на рекламу та заробітну плату для своїх працівників.
ПЛЮСИ ФРАНШИЗИ
   Будь-який бізнесмен чи компанія, які вирішили розпочати свій бізнес під егідою франшизи, мають чимало переваг.
   Впізнаванність торгової марки, яку вони беруть в оренду. Зрозуміло, що це правило працює далеко не завжди. Є чимало франчайзерів, торговий бренд якої відомий тільки на регіональному рівні. Втім, більшість компаній, які пропонують франшизу, впізнаються і користуються великим успіхом не тільки в нашій країні, але і за кордоном.
   Висока швидкість розкручування свого бізнесу. Можна собі уявити, скільки ж може піти часу на самостійний розвиток бізнесу, а також на придбання довіри споживачів. А от якщо ви придбали вже готовий бізнес, то зможете отримувати такі прибутки, про які змогли б подумати тільки через кілька років (за умови, що ваша фірма б взагалі залишилася на плаву). Канонічний приклад - купівля франшизи "Макдональдс". У перший день відкриття цих закусочних в столиці, фахівці нарахували більше трьох тисяч чоловік, які стояли в черзі!
   Навчання. Якщо ви придбали франшизу, то вам не потрібно буде витрачати роки на навчання ведення бізнесу, або просто на те, щоб "потрапити в колію". Всі знання ви зможете отримати не на власному гіркому досвіді, а зі спеціальних навчальних курсів, які франчайзер роздає всім своїм франчайзі, які уклали з ним договір. Тут варто обмовитися, що для успіху в бізнесі вам потрібно буде попрацювати над придбанням певних навичок ще до того, як ви зберетеся відкрити свою фірму.
   Підтримка і консультації. Нормальний франчайзер завжди надає весь спектр підтримки своїм підопічним. Завдяки цьому вони мають усі шанси уникнути тих образливих помилок, які попросту неминучі при самостійному розвитку своєї справи.
   На рекламну компанію і атрибутику у разі використання франшизи ви також затратите на порядок менше. Всі поради і рекомендації про рекламний слоган, кольори і вигляд атрибутики компанії ви також отримаєте від свого франчайзера. Деякі компанії, з якими укладається договір франшизи, можуть надавати навіть необхідне для роботи обладнання. А його вартість при цьому буде входити в паушальний платіж.
   Підтримка реклами. Багато власників товарного знака, зацікавлені в тому, щоб бізнес по франшизі їх франчайзі розвивався, можуть розмістити рекламу навіть на телеканалах.
   Ваш бізнес відразу отримає чітке територіальне розмежування, про що буде говорити і договір франшизи. Кордон для ведення бізнесу відразу буде обговорений в договорі. Як тільки ви купуєте ліцензію, ви можете вести і розвивати свій бізнес на визначеній території. Загроза конкурентів, що володіють тією ж франшизою, що і у вас, знімається автоматично. Підприємець же, який веде бізнес самостійно, ніколи не може знати напевно, звідки можуть вдарити конкуренти.
МІНУСИ ФРАНШИЗИ
   Найбільш очевидний недолік - вартість франшизи, і вартість немаленька. Якщо ви вирішили придбати готовий бізнес, то будьте готові розщедритися. Особливо вірно це тоді, коли ви купуєте ексклюзивне право на бренд в межах регіону або навіть міста. Паушальний внесок в цьому випадку може бути особливо великий. Зате ви будете єдиним бізнесменом, який може легально використовувати дану торговельну марку в регіоні.
   Інша неприємна властивість франшизи полягає в тому, що по ній пред'являються дуже жорсткі вимоги. Часто буває так, що діяльність тих, хто придбав бренд, поставлена ​​в дуже вузькі рамки. В принципі, власника марки можна зрозуміти, оскільки він просто хоче, щоб його бізнес розвивався. Адже є деякі правила, при порушенні яких підопічний може запросто збанкрутувати. Але в окремих випадках подібні вимоги можуть послужити і не дуже хорошу службу. Наприклад, все той же Макдональдс. Справа в тому, що для купівлі франшизи вам доведеться прикупити і приміщення, так як у випадку, якщо ви приміщення для свого бізнесу орендуєте, то купити франшизу вам не дадуть.
   Існує й чимало вимог за розміром того приміщення, де буде розміщуватися ваше виробництво. Складно сказати, скільки коштує франшиза в цьому випадку, адже все залежить від франчайзера. Найчастіше "золотим стандартом" є простір не менше 100 квадратів, маючи які, можна думати про її покупку.
    Крім того, на бізнес, що розвивається по франшизі, часто накладаються серйозні обмеження в сфері його розвитку. Уявіть, що у вас є цікава ідея з розвитку вашого бізнесу. Приміром, ви придумали, яку б послугу ще можна пропонувати клієнтам. Якби могли ввести її в діло, то ваші прибутку могли б серйозно зрости. Але часто буває так, що за умовами договору зробити ви це не зможете.
   І ще один чималий недолік. Справа в тому, що багато франчайзери вимагають купувати необхідні витратні матеріали або у них, або у їхніх партнерів. У цьому випадку доцільність франшизи взагалі виявляється під сумнівом, оскільки ви опиняєтеся в дуже невигідному становищі: ви не маєте права ні придбати витратні матеріали у конкурентів, ні якось по іншому знизити свої власні витрати.