Як відкрити ферму в Україні

   Дуже важливими для життєдіяльності країни є малі тваринницькі м'ясо-молочні господарства.  Відразу відзначимо, що найбільш вигідним і найпоширенішим в Україні (крім високогір'їв Карпат) сегментом тваринництва великої рогатої худоби є розведення корів. При цьому в Україні, як і в багатьох інших країнах, м'ясна складова цього бізнесу - виробництво яловичини - це, найчастіше, лише додатковий продукт тваринництва, що має основний пріоритет у молочному напрямі. Вирощуванням спеціально м'ясних порід у нас практично не займаються навіть великі агрофірми зважаючи на малу рентабельності при величезних вкладеннях (великий цикл життя тварини з високим обсягом витрат на догляд за ним і корм).

   І все ж знаходиться чимало підприємців, готових з "нуля" відроджувати молочно-м'ясну галузь малого та середнього бізнесу. Найбільш пристосованими областями на території України для розведення великої рогатої худоби споконвічно вважаються Вінницька, Полтавська та Харківська. Цьому сприяють їх кліматичні особливості і хороша кормова база. Менше розташовує до ведення даного бізнесу посушливий в степу і місцями гористий Крим, а також (у відношенні розведення корів) гірські райони Карпат. Тим не менше, і в останніх, і у всіх інших регіонах немає істотних перепон для "великої рогатої тварини".
   У процесі розробки бізнес-плану по створенню ферми з розведення великої рогатої худоби, варто врахувати, що не кожному підприємцю під силу створити замкнений виробничий цикл всередині господарства - тобто самообеспечіть тварин кормами (якщо аграрій не займається тваринництвом і рослинництвом одночасно).
  Тому, заздалегідь слід скласти перелік можливих партнерів, з якими варто, принаймні, перші роки щільно кооперуватися. Це можуть бути найближчі філії великих агрохолдингів, яким ви можете поставляти як остаточний продукт (молоко, м'ясо), так і відходи виробництва (органічне добриво) - а у них, у свою чергу, можна закуповувати корми, а то й користуватися аутсорсинговим ветеринарним обслуговуванням їх фахівців.
   Основна проблема стартапу такого роду бізнесу полягає у високому рівні необхідних капіталовкладень, окупність яких являє собою довгострокову перспективу:
- Теля вагою близько 400 кг коштує від 6 тисяч гривень, тобто стадо в 20 голів обійдеться від 120 тисяч гривень;
- Розширена вартість одного скотомісця (оренда корівника, доїльна техніка, витрати на корм), включаючи розподілені на кількість скотомісць зарплату персоналу на один рік, ціну необхідних одиниць транспорту, іншого дрібного устаткування, оренди землі для випасу і закупівлю кормів на один сезон - становить 8 -10 000 гривень.
   Разом, сума капіталовкладень для стада в 20 голів (без урахування можливості епізоотій - падежу худоби) досягає 300-400 тисяч гривень. Термін окупності цієї суми в кращому випадку (швидке збільшення поголів'я) складе близько п'яти років. Тому фінансування проекту, швидше за все, буде виходити з трьох основних джерел:
- Власні кошти підприємця;
- Позикові кошти (агрокредит).
- Бюджетні субсидії і пільги в рамках держпрограм по розвитку агропромислового комплексу.